fredag den 3. januar 2014

Flæskesteg + Andesteg


           mangler lige 2½time


tid   Andesteg vejer den 3-4kilo så giver jeg den 7-8 timer ved 90-100 grader. på gasgrill.
tid   flæskesteg normalt 6-7 timer alt efter størrelsen ved 60-65 grader.
mangler ½-1time

jeg langtidssteger altid and og flæskesteg, det er bare så meget nemmer, men husk et ordentlig stegetermometer, og du må ikke komme over 62-63 grader.


du skal bruge til anden

1 and på 3-4kilo
1 håndfuld med timian
3 appelsiner
1½ æble
1 grill

1. skyl din and under koldt vand, læg den i et stegebur,med brystet op.jeg vender den ikke på noget tidspunkt.
2. skyl dine æbler og appelsiner
3. skær dine æbler i store tern
4. skære dine appelsiner 2stk i både.
5.skær dine timian i 5cm lange stykker med stilk.
6. bland appelsiner,æbler og timian sammen og stop det i rumpen på anden og luk med en stegenål.
7. skær den sidste appelsin i 6 store skiver og sæt fast oven på anden med stegnåle.
8.læg din and på grill’en ved 90-100 grader i 7-8 timer.
9. sådan langtidssteger jeg hver gang.
10. når den er færdig skær ud og server.
11. gem skrog og ben, den kan du lave fond af, dagen efter.



du skal bruge til flæskestegen.

1 steg på 2kg
5-6 laurbærblade
salt
4-5 timiankviste eller rosenmarie kviste
2 hvide løg
2 gulerødder
lidt æbler
1½liter vand

1. gnid stegen ind i rigeligt salt, sæt dine laurbærblade i læg stegen på risten i ovnen, ikke for højt.
2. del løg, gulerødder og æbler i store stykker (kvarte) læg dem i bradepanden sammen med timian kviste
3. hæld vandet ved.
4. sæt ovnen på 60-65 grader og steg i cirka 6-7 timer
5. når stegen er færdig, men sværene ikke er færdig (sprøde)  smæk ovnen op på 250grader i cirka 10-15 min på grill og med lågen åben.
6. husk at tage stegen ud og lad hvile i 5min.
7.husk at komme væde på stegen 1x pr time cirka ½dl. og når du er færdig gem væden fra bradepanden til sovs.

8. alternativ for at få sprøde svær, give  (sværene) et chok. fuld knald på ovnen
med lågen lukket, og når stegen begynder at blive meget varm cirka 5-7 min, smider man en kopfuld iskoldt vand oven på sværene,
og så går det stærkt, så har du sprøde svær efter 5min.





    NB! det gode ved at langtidsstege, det er simpelthen det kan stort set ikke gå galt,
    jeg har et par gange været for hurtigt færdig med dels anden eller flæskestegen, men det betyder
    ikke noget, hvis man opdager man er færdig 1 time før end man skal være, så skru varmen ned
    på 50 grader, og lad den blive der til du skal skære ud eller lave svær, det bliver den ikke kold
    af hverken stegen eller anden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar