fredag den 25. april 2014

Chokolade & karamel kage

DSC_000845
En lækker lille Dessert man godt kan få for meget af.
Der er til min. 12-15 pers. i den her portion.
Tid cirka 2 timer
Du skal bruge til dejen.
120g smør
180g hvedemel
55g rørsukker
Du skal bruge til fyld.
180g smør
120g rørsukker
3 spsk gylden sirup
400g kondenseret mælk (1 ds)
200g mørk chokolade (min70%)
DSC_0004
Tænd din ovn på 180grader Smør med en smule smør en flad firkantet bageform eller ildfast fad,
læg bagepapir i.
Bland din smør,hvedemel og rørsukker sammen og læg ud på din form.
DSC_0007 DSC_0008
bag den i ovnen 20-25min.
så ser den sådan ud hvis den har fået 3-4min for meget.
DSC_0013
Mens den bager så laver du fyldet.
kom din kondenseret mælk,smør, og sirup i en gryde,
DSC_0005
varm den op til den koger mens du
lader den simre under konstant omrøring , cirka 15min, lad den blive godt tyk og lad den få karamelfarve.
Hæld den på din kagebund.
DSC_0015
og sæt på køl i køleskabet i cirka 20-25min.
Smelt din chokolade imens ved svag varme.
Og lad den køle en smule af.
tag din kagebund med karamelen ud,
hæld din chokolade på.(maks 2-2½mm)
DSC_0020
Sæt på køl igen, her kan du så vælge at lade den køle helt af og få en helt glat/blank overflade,
eller du kan også vælge at lave spor/bølger/mønstre i,
men det kræver du holder øje med den, og den ikke bliver kølet for meget af så den danner hinde.
lav spor eller andet med en dejspartel.(efter cirka 5-8min).
Lad den herefter blive på køl i 15 min.
så kan du skære ud med en meget skarp kniv.
skær din kage ud i cirka 2x5cm store stykker.
Pynt med en smule groft havsalt,mynte eller som jeg gjorde med tørret rosenblade etc.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar