fredag den 25. april 2014

Citron-MarengsTærte

DSC_0010
tid 2 timer
En dessert der ikke gik helt som den skulle, men som lige kan gå an.
det skal du bruge til dejen.
DSC_0011
150g hvedemel
85g smør
35g flormelis
fintrevet skal af ½citron
½ æggeblomme pisket
1½ spsk mælk
det skal du bruge til fyldet.
DSC_0019
3spsk majsmel
3dl vand
saft og revet skal af 2 citroner
175g sukker
2æg skilte
Start med at sigte melet ned i en skål, smuldre smørret i, bland resten i
ælt sammen, pak ind i film og sæt på køl i 30min.
DSC_0014
forvarm herefter din ovn 180grader, smør en tærteform med smør
rul din dej ud cirka 4-5mm og beklæd din tærteform, prik huller i dejen cirka 20-30 x med en gaffel
læg bagepapir ovenpå og fyld med bagebønner,eller som jeg havde ris,
DSC_0023
Bag bunden i 15 min
tag tærteformen ud og fjern ris og bagepapir,sæt ovn til 150grader.
Mens din tærte har bagt,laver du så din fyld.
Bland din majsmel sammen med en smule vand, sæt en gryde over med resten af vandet ved middelhøj varme
og tilsæt din citronsaft og skal og din majsmelpasta , kog det op mens du røre/piske det, lad det koge i 2-3min
og lad det køle af i 10min, og
Rør 5 spsk af sukkeren i og æggeblommerne og hæld blandingen i tærteformen.
her var det jeg lavede en fejl, skulle nok have sat den på køl nu i 10-15 min til den blev lidt mere fast.
DSC_0025 DSC_0031
DSC_0033
sååå gør det, imens kan du lave marengsen ,
Pisk dine æggehvider og tilsæt sukker og pisk færdig.
Tag din tærte ud fra køl og fordel din marengs ud over din tærte med forsigtighed.
DSC_0035
Bag  tærten i 40 min ved 150 grader, tag den ud og lad den køle af i 20min i køleskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar