lørdag den 19. april 2014

Panna Cotta med mangomarmelade

DSC_0085
DSC_0071 
En lækker dessert, der må jeg nok indrømme at den
ville blive en del pænere serveret i et stort rødvinsglas.(kraftigt glas da det skal i fryserne i 10 min)
tid: knap 1½-2timer
til cirka 8-10 portioner
Du skal bruge til.
panna cotta
3 blade husblas
450g lys chokolade max 30-32%
25g glukose
250g mælk
500g piskefløde
Til mandel-streuzel  
ja det hedder det, jeg kalder det krymmel
50g brun farin
50g mel
50g mandelmel
50g smør
Til Mangomarmeladen
500-550-g frisk mango (renset vægt) skåret i tern 5 stk
40g lys rørsukker
2-3 spsk vand
chokolade pladerne
200g lys chokolade
Start med mandel-streuzel som vi fremover kalder krymmel
ikke så meget hokus pokus, bland det hele sammen til en fast masse og sæt på køl i 30min
DSC_0049
smuldere dejen mellem dine fingere og læg på en bageplade
i ja cirka 10-15min ved 150-160 grader.
DSC_0060
køl/damp af i cirka ½-1 og læg i lufttæt beholder til senere brug.
Mango marmeladen
DSC_0037
rens og skær cirka 350g mango i grove tern kom det i en gryde med sukker og vand i.
DSC_0039
kog det op og lad det småsimre i 3-5min
blend det til pure.
tilsæt herefter resten af dine pæne skåret mangotern ( max 8x8 mm ) i en skål
sammen med din pure.
DSC_0046
sæt på køl.
Panna cotta’en
læg din husblas i blød i koldt vand,
varm din mælk op så den lige koger, tag af og kom din husblas i.
DSC_0053
smelt din chokolade ved svag varme 40 grader
 DSC_0054
tilsæt glukose’en
DSC_0055
og  hver klar med din varme/lune mælk med husblas i.
hvis din chokolade er blevet varmet ved for høje grader, så opdagere du det når du kommer din glukose i , så hvis/når den klumper så kom hurtigt en smule af din mælk i og rør hurtigt
tilsæt herefter din/resten af  mælken i chokoladen
hæld herefter din fløde i en skål og hæld din færdige chokoladeblanding i
sæt på køl.
DSC_0057
Chokolade pladerne
smelt din chokolade igen ved svag varme 40 grader
DSC_0059 DSC_0078
læg chokoladen ud på en silikonemåtte/bagepapir med en pallet, ja sådan en har jeg åbentbart ikke øv, meeen brugte en laksekniv, hmmm udmærket værktøj til det, læg et stykke bagepapir over tryk let papiret ned, lad det sætte sig  i 20-25 min
skær ud (ikke med en skarp kniv), i den størrelse du vil have.
DSC_0079 DSC_0063
anretning
DSC_0052
Hæld/fordel din mango frugt på glas eller lign. sæt den herefter i fryser i 10-15min
hæld herefter din Panna cotta på følgene måde, placer en spsk henover glasset,
hæld din panna ned på skeen og lad din panna dryppe/rende ned, så du ikke ødelægger din overfladefrosset mango
sæt herefter på køl (min 1½time) , til du skal bruge den.
så er den klar til anretning og servering.
sæt lidt af din chokolade plader ned i Panna Cottaen og drys med krymmel.
DSC_0065

Ingen kommentarer:

Send en kommentar