onsdag den 3. december 2014

Karrysuppe

                                         
                                    
                                                                              Med kylling porre og æble

Tid    1 time 25 min

Det skal du bruge



1 kylling 1200-1500 g
1 porretop
1 kvist timian
15 peberkorn
2-3 tsk salt


Det skal du bruge til karrysuppen


2 skalotteløg
2 fed hvidløg
5-6 cm frisk ingefær
1 syrligt æble
1 porre
1-1½ dl rosiner
20-25g smør
3 tsk karry
1 stilk citrongræs
2 spsk hvedemel
5-6 dl indkogt siet suppe (fond) fra kylling
1 ds kokosmælk
Saft fra 1 stk limefrugt
Salt og peber

Det brugte jeg til servering/pynt
1 porre både grønt og hvidt
1 æble i tern
Ærteskud
Peber



Start med at lægge den skyllet kylling i en stor grydemed koldt vand,
Bring i kog , og når det koger, tilsæt
Porretop, timian, peberkorn og salt.
Låg på og kog i 40-50 min


Når den er færdig op med kyllingen og pil kødet fra med et par gafler.
Stil til side.
Kog din fond/kylling væske ind uden låg 20min.
Si den, du skal bruge cirka 5-6 dl, men resten kan man bare
fryse ned og gemme til en anden gang,



evt. til en gang grønsagssuppe, så er det jo bare at
snitte nogle grønsager putte i din fond og kog op.









Karrysuppen

Pil skalotteløg og hvidløg og skær fint.
Skræl ingefær og æble og riv det groft
Smelt smørret i en gryde og svits karry 1 minut


Tilsæt løg, hvidløg, ingefær, porre, rosiner, citrongræs og æble, steg det i 3-4min.











Tilsæt 1dl af din indkogte fond + melet og rør godt,















Tilsæt resten af fonden og lad den koge op mens du rør rundt.
Tilsæt kokosmælken kog suppen i 5-6min, og
Smag til med lime , salt og peber.






Tag nu din citrongræs stilk op og smid ud.







Blend suppen med en stavblender







Varm din kylling kød i suppen

Server suppen i egnet skåle tallerkner,
Pynt den først med 10-12 små æbletern
Herefter med tyndt skåret porre
En smule peber ud over
Og slut af med ærteskud



Og med hensyn til pynt eller små anretninger,
Så bruger jeg næsten altid ulige antal som her med ærteskudende, hvor jeg har brugt
3 stængler oven på 1 samling af suppe/porre
1,3,5, etc
Det ser visuelt dårligt/grimt ud at bruge lige antal , at
få 2 eller 4 kammuslinger til at ligge pænt og flot på en
Tallerken , det ser ligesom ´forkert`  ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar