mandag den 25. november 2013

Paprika og cayennepeber røget svinemørbrad med stegte løg ringe


      lavet den 01-03-2013  

tid 1½ time
4 pers  


1 mørbrad
1-2 tsk paprika
½ tsk cayennepeber
½ dl olie salt  
1 kg små kartofler
½ tsk paprika
1/4 tsk cayennepeber
25g smør salt    


sovs

2 spsk gele
25g smør
1dl hvedemel
væde fra kartofler.
tørret tomater i olie
3 skalotteløg
½ håndfuld koriander  


stegte løgringe

4 store løg
1½ liter kærnemælk
4 tsk salt+ ekstra salt
3 tsk bagepulver
2 tsk peber
4 tsk paprika
2 tsk cayennepeber
olie til stegning    


svinemørbrad

1. smør din mørbrad ind i paprika og cayennepeber og olie,  din udskåret svinemørbrad ryges i en rygeovn i 12-15 min, eller steg den på panden i 3-4min ved middel varme og på den anden side i 1-2min,  


kartofler.

1. forkog dine kartofler i 10-12 min, (gem væde til sovsen),rist dem herefter på panden med smør,paprikaen og cayennepeberen til de bliver let gyldne. pynt med tomater, koriander og rå fint skåret skalotteløg.  


sovs.

1.smelt smøret ved svag varme sammen med gelen, tilsæt melet og pisk hurtigt, tilsæt kartoffel vandet, pisk mens du skruer op for varmen. husk salt og peber.  


stegte løgringe

1. skær enderne af løgene og skær løgene i 2-2½cm brede skiver og læg dem i koldt vand i ½ time

2. bland mel,salt,bagepulver,peber,paprika og cayennepeber i en skå, tør løgringene af og dyp dem i kærnemælken, herefter i  melblandingen, rul dem herefter i kærnemælken igen, og en tur mere i melblandingen, læg dem herefter tilside i 10-15 min.

3. hæld olie i en stor gryde cirka 2½-3cm op, opvarm herefter til 180 grader, dybsteg løgringene i  3-5 min, læg til side på køkkenrulle.drys med salt.   NB! ingen små børn i køkkenet når du laver det her, og husk går der ild i skidtet, så skal man slukke med låg ,ikke vand.

4. kan børn lide det her , jebs især løgringene.

2 kommentarer: