mandag den 9. december 2013

Citronfromage med sprøde tuiles



            16-03-2013


til 4 pers.
tid 40-60min

citronfromage laves helst dagen før.

4x husblas
3 æg pasteuriserede hele æg
100g sukker
revet citronskal frav 1 citron
½-1 dl friskpresset citronsaft
2½ dl piskefløde

tuiles
40g smør
40g hvedemel
40g flormelis
2 æggehvider


citronfromage

1. læg husblas i blød i koldt vand, pisk æg og sukker til den bliver luftig (jo mere du pisker jo mere luftig)

2. tag husblassen op, smelt ved svag varme (2-3) fjerne gryden fra varmen og  rør citronskal og saft i,

3. hæld citronskal og saft blandingen i æggemassen i en tynd stråle mens du pisker konstant, sæt til side når den begynder at stivne.

4.pisk herefter fløden til skum (husk gem noget til pynt ooooog lidt mere end jeg gjorde eller lav noget ekstra)
vend resten forsigtigt og jeg mener forsigtigt i æggemassen med en dejskraber, fordel blandingen i en skål, eller i portionsskåle.
dæk med film sæt på køl i min 2½time, eller bedre endnu til dagen efter.


Tuiles

tænd ovnen på 185 grader, smelt smørret, pisk det sammen med mel, flormelis og æggehvider, læg 1 spsk dej ad gangen i 'klatter' på
en bageplade med bagepapir, smør hver dejklat ud i et fladt langt stykke ca 10 cm og 5 cm bredt ,
bag i ovn i 8-10min til de er gyldne i kanterne, lad dem køle af på en bagerist. der er til cirka 8 stk,
men lav dobbelt portion så du har lidt at øve dig på, når de skal af, tykkelsen på dejen når du lægger den ud ,
du må lige nøjagtigt ikke kunne se bagepapiret igennem dejen, så lige omkring 2-3mm
(og lad nu være med at bruge mellemlægspapir fordi du har glemt at købe bagepapir, som jeg  da jeg lavede dem første gang,
det er slet ikke nemt at få dem af.( man kan også blande en smule vanilje i men ikke for meget)
vigtigt husk hold øje efter 7 min det kan godt gå stærkt alt efter hvad ovn man har.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar