søndag den 16. november 2014

Kage Alamande

Du skal bruge.

bund
2 æg
80g sukker
½vanillestang (korn)
80 g mel
1 tsk bagepulver
50g kogte ris kolde

Creme
300g blancherede mandler
½vanillestang (korn)
1knsp salt
5 dl ris mælk ( her ville jeg nok næste gang bruge 5 appelsiner med saft og kød i stedet for) cremen smager efter min mening ikke af en dyt, passer ikke helt men for meget af ’luftris’.
1½ dl vand
2½dl ris mælk
2tsk agar-agar

Bær-coulis
250-300g sure kirsebær eller kirsebær/hindbær
100g rørsukker
1 appelsin saften
De tomme vaniljestænger
1 tsk agar agar




Bund

Forvarm ovnen til 180 grader varmluft.
pisk æg, sukker og vaniljekorn skummende og sejt 7-8min, 

bland mel, bagepulver og de kolde ris, 

vend det i æggemassen, 

smør en springform på 20cm og fordel dejen i.

 bag midterst i ovnen ca.11-12min , til den er let gylden, 

køl af på rist, læg bunden tilbage i springformen, som man kan fore med konditortape eller køkkenfilm når den er kold.


Creme
Blend mandlerne grundigt med vanilje, 

salt og de 5 dl appelsin saft og frugt kød, 

bland mandelgrøden sammen med de andre ingredienser i en gryde, varm langsomt op under omrøring.  småkog i 2-3min og tag af varmen, 

hæld mandelcremen oven på bunden i bageringen afkøl i køleskab i 1½time.
 så ser den sådan her ud 


Bær-coulis
Giv bærrene et opkog med sukker, appelsinsaften og de tomme vanilje stænger,
 si herefter blandingen og køl den af til den er helt kold, 













Jeg fylder vasken med koldt vand og sætter gryden ned. 




Bland herefter agar-agar i og giv blandingen et opkog under omrøring.

 hæld den varme coulisen over den kolde mandelcreme i formen sæt på køl i 2 timer, 

den kan herefter afmonteres af kageformen og serveres.





Pynt evt. med appelsinskræller, citronskræller, grovhakket nødder, orange chokolade spåner, flormelis etc.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar