søndag den 16. november 2014

Krydderier


De fleste smider deres krydderier ud efter sommeren eller 
lader dem visne, det har jeg nu også gjort i mange år,
men er nu begyndt at tørre dem istedet så jeg har til noget af vinteren.
det nemt og kræver en smule arbejde og lidt tørreplads.
men tag dine krydderi planter og skær/klip af 2-3 cm fra roden, 
rul dem sammen i et kræmmerhylster af avis, sæt en krog eller snor i gennem,
og lad dem tørre (mine hænger i vinduet) i cirka 3 uger.
aftag bladene fra stilkende (husk handsker det er hårdt for hænder/finger) og skær ud med en meget skarp kniv, eller endnu bedre med en kværn.
jeg prøvede med en mandel kværn, virkede på nogle urter men ikke alle.
krydderier som jeg har tørret, er lavendel,salvie,rosmarin, timian, basilikum, og forskellige
mynter.
persille og purløg tørre jeg ikke men snitter/skære jeg ud frisk i små portioner a 20 g og ligger i fryseposer og i fryseren med dem.

Når man tørrer krydderier så mister man selvfølgelig en del smag 10-15 %,
men til gengæld for man brugt alt fra haven, og er fri for at købe, og nogle krydderier kan du ikke købe tørret, eksempelvis chokolademynte etc.
det er også fri for div. sprøjtegifte etc. med andre ord du ved hvor dine krydderier 
er fra og hvad de indeholder.

Og så lige en lille måde at holde styr på sin purløg.
den har jeg brugt nogle år efterhånden.
en poseclips er sku da smart til det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar